· 

Wanneer vitamines of mineralen suppleren

Ken je iemand die dit leuk zou vinden? (Of iemand die dringend een hint nodig heeft) Deel gerust! 

Is het nodig om vitaminen- en of mineralen extra op te nemen ? 

 

Vitamines zijn stoffen die we in bepaalde hoeveelheden nodig hebben, maar die ons lichaam niet of in onvoldoende hoeveelheden zelf aanmaakt. We moeten vitamines dus minstens gedeeltelijk via de voeding innemen.

 

In normale omstandigheden zijn, in een gezonde voeding, alle vitamines in voldoende hoeveelheden aanwezig. 

Als je leefstijl volledig in orde is, alles in je lichaam “werkt” zoals het moet werken op vlak van biochemische processen, én je hebt een compleet en volwaardig voedingspatroon, is er geen enkele nood aan supplementen.

 

MAAR 

 

Er kan er ook gesproken worden over de opneembaarheid van de voedingsstoffen uit onze hedendaagse voeding, én de hoeveelheid van deze voedingsstoffen. Helaas zien we doorheen de jaren dat onze “verse” groenten en fruit uit de winkel minder voedingsstoffen bevatten dan pakweg 20 jaar geleden. Dit kan er deels voor zorgen dat je dus sneller een tekort kan opmerken van bepaalde mineralen en vitamines. 

 

Daarnaast zijn er heel wat momenten in je leven dat supplering wel aangeraden wordt. Denk maar aan zwangere vrouwen die foliumzuur nemen om de ontwikkeling van een eventueel open ruggetje (spina bifida) bij baby’s te helpen voorkomen. Of onze senioren die door ouderdom, een proces dat niet kan tegengehouden worden, last krijgen van osteoporose (botontkalking). Hierbij kan een suppletie van calcium aangewezen zijn in combinatie met een voldoende inname van vitamine D, of ook weer via een supplement. 

 

Met andere woorden zijn er een aantal risicogroepen waarbij een vitaminetekort en/of hogere -behoefte kan optreden: 

  1. zwangere vrouwen, 
  2. kleine kinderen, 
  3. immigranten, 
  4. personen op een veganistisch dieet, 
  5. ouderen die onvoldoende voedsel innemen, 
  6. personen met een alcoholverslaving,
  7. personen met ernstige ziekten. 

Bij deze groepen kan het nodig zijn om preventief vitamines toe te dienen, of om extra vitamines toe te dienen naast de voeding wanneer er een tekort wordt vastgesteld.

 

Er bestaan 2 grote groepen vitamines: 

  1. De vetoplosbare vitamines: A, D, E en K. Ze zitten voornamelijk in het vet van voedsel zoals vette vis, smeerbare vetten, melk e.d., maar ook in eieren en lever, en we kunnen ze in onze weefsels opslaan.

  2. De wateroplosbare vitamines: de B-groep en vitamine C. Ze zitten voornamelijk in groenten, fruit, granen, melk, eieren en sommige ook in vlees. We kunnen ze niet opslaan, zodat een constante toevoer nodig is.

Eigenlijk kan je dus verschillende momenten in je leven tegenkomen waar supplementen een meerwaarde kunnen bieden. Toch mogen ze niet aanzien worden als HET middel of DE oplossing bij een kwaaltje of een tekort. Alles draait om een goede levensstijl en vooral een gezonde en volwaardige voeding. 

 

Tekorten kan je bij je huisarts te weten komen door een bloedafname. Op basis van deze resultaten kan er in onderling overleg besloten worden om een kuur van supplementen op te starten. Supplementen mogen géén vervanging zijn van de maaltijden én neem je liever niet voor een te lange periode. Je maakt de kuur af en dit kan meerdere keren per jaar herhaald worden. Lees goed de doseringen en neem nooit meer dan de aanbevolen hoeveelheid! 

 

QUOTE 

 

“ Iedereen is biochemisch uniek en heeft verschillende, unieke behoeften aan voedingsstoffen” 

 

 



 

Bronnen: 

 

Gezondheid en Wetenschap

https://www.health.belgium.be/sites/default/files/uploads/fields/fpshealth_theme_file/9285_voedingsaanbev_16122016_a5.pdf

https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamines.aspx