· 

Trainen met kanker

Ken je iemand die dit leuk zou vinden? (Of iemand die dringend een hint nodig heeft) Deel gerust! 

Is sporten tijdens een kankerbehandeling een goed idee?

Het antwoord is JA! We zeggen het zoveel, bewegen heeft een positieve invloed op jouw gezondheid. Dat geldt voor iedereen, ook wanneer je chronisch ziek bent. 

 

Bewegen tijdens de behandeling.

 

Kanker vraagt veel van jouw lichaam en geest. Jouw uithouding en spierkracht neemt af, je bent snel vermoeid en ook psychologisch heb je veel te verwerken. 

Door te bewegen word jouw lichaam sterker en dat kan je wel gebruiken om te vechten tegen deze ziekte. Probeer 3 tot 7 keer per week 30 minuten te bewegen om de voordelen van ervan te ervaren. Het helpt je spierkracht en uithouding te behouden en op te bouwen, wat je herstel kan bevorderen. Ook je mentale gezondheid krijgt hiervan een boost. Een wandeling of een fietstochtje kan je al energieker maken of jouw zorgen even doen vergeten. Wat helpt tegen vermoeidheid, angst en depressie. 

 

Bewegen kan je ook helpen om de behandeling vol te houden en om minder last te hebben van klachten zoals misselijkheid, pijn of slecht slapen. 

 

 

Bewegen na de behandeling.

 

Ook na de behandeling moet jouw lichaam weer aansterken. 60 minuten per dag bewegen, op 3 tot 7 dagen per week wordt aangeraden. Afhankelijk van jouw doelstelling kan je ook kracht en conditie rustig opbouwen. Hoe zwaar de inspanning is, hangt af van hoe je je voelt en wat je in het verleden gewoon was te doen.

 

 

Waar moet je op letten?

 

Overdrijf niet, bouw rustig op en kies voor een sport met een lichte intensiteit. Je moet gedurende de hele training in staat zijn om te praten.

Luister naar je lichaam. Als je dagen na het sporten nog steeds moe bent of last hebt van spierpijn, ben je te ver gegaan. Doe het de volgende keer rustiger aan. 

 

Bespreek ook met je arts dat je wilt bewegen en vraag ook of er situaties zijn waarin u beter niet sport.

 

 

Tips voor sporten met/na kanker

  • Kies een activiteit die jij leuk vindt en die bij je past. 
  • Bespreek met je trainer jouw situatie en het advies van je arts. 
  • Ga stap voor stap van start, bouw geleidelijk op en forceer je niet. 
  • Probeer elke dag minimaal een half uur te bewegen, je mag dit zeker opdelen in kortere beweegmomenten
  • Neem even rust wanneer nodig. Luister naar je lichaam.
  • Drink voldoende water!
  • GENIET


Bronnen

Alles over kanker. (2019). Aanpak van vermoeidheid bij en na kanker. Geraadpleegd op 2 februari 2021, van https://www.allesoverkanker.be/aanpak-van-vermoeidheid-bij-en-na-kanker#bewegen-en-sporten

Sportzorg. (z.d.). Sportief bewegen na kanker. Geraadpleegd van http://www.sportzorg.nl/_asset/_public/Files/Sportblessures/Kanker.pdf

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0