· 

Versla je "obesogene" omgeving

Ken je iemand die dit leuk zou vinden? (Of iemand die dringend een hint nodig heeft) Deel gerust! 

Of je het nu wil of niet, onze huidige omgeving en levensomstandigheden "promoten" over het algemeen overgewicht en obesitas. Denk bijvoorbeeld aan onze sedentaire werkomgevingen die er toe kan leiden dat we makkelijk 8u per dag zitten. Of de overvloed aan goedkope voeding die in hoge mate verwerkt is, zoals kant-en-klare pizza's en cornflakes. Gelukkig zijn er makkelijke acties die je kan nemen om je omgeving te kneden tot eentje die je gezond en slank houdt! 

 

Het is meermaals bewezen dat je directe omgeving voor een groot deel je gedrag bepaalt. Zo zal je schermtijd bijvoorbeeld een pak hoger liggen wanneer er een smartphone de hele dag in je gezichtsveld ligt, dan wanneer dat niet het geval is. Het goede nieuws is dat je de mogelijkheid hebt om je omgeving aan te passen. Er zijn simpele acties die je kan nemen om er voor te zorgen dat je omgeving je help fitter en gezonder te worden. 

 

Hier zijn mijn 10 favoriete manieren om onze 'zwaarlijvige omgeving' te overwinnen: 

 

 

1) Hou water binnen handbereik 

 

Zorg er voor dat je altijd en overal water kan drinken. Wanneer je meer water drinkt, drink je minder van al de rest. Gehydrateerd blijven is een must voor iedereen. Zet een grote fles op je bureau en ik beloof je dat ze ook effectief zal leeg zijn tegen het einde van je werkdag. Steek een drinkbus in je handtas of rugzak en maak er een gewoonte van deze te vullen voor je het huis verlaat. 

 

 

2) Trigger oefeningen 

 

Plaats materiaal of reminders voor oefeningen op plaatsen waar je regelmatig langs komt. Zo word je getriggerd om tussendoor te bewegen. In mijn living ligt een foamroller in een mandje samen met wat dekentjes. Verder spurt ik telkens de trap op ipv gewoon naar boven te wandelen. Je kan bijvoorbeeld ook een post-it op de deur van je toilet hangen die je er aan doet denken dat je pas binnen mag wanneer je 10 push-ups hebt gedaan. ;)

 

 

3) Eet op een klein bord 

 

Een half bord eten geeft je het gevoel dat je ook maar een halve maaltijd binnen hebt. Door een klein bord of glas volledig te vullen krijg je een voldaan gevoel, en ligt je totale calorie-inname lager. Dit is bewezen, test het eens uit! 

 

 

4) Laat makkelijk te eten, ongezonde voeding van je boodschappenlijst

 

Wanneer er geen zak snoep in de snoepkast ligt, kan je hem ook niet in één keer naar binnen spelen. De drempel om effectief naar een winkel te gaan om aan een goestingske te voldoen, is een pak kleiner. Ga je toch naar de winkel? Dan heb je meestal een goede reden hiervoor. Doe het dan wel te voet. 

 

 

5) Probeer niet te hamsteren 

 

Studies bewijzen dat je tot 112% sneller consumeert over een tijdsperiode van 2 weken wanneer je grote hoeveelheden thuis stockeert, dan wanneer je dit niet doet. Hamsteren zorgt er dus voor dat je meer zal eten en uiteindelijk ook meer zal uitgeven in de winkel. 

 

 

6) Omring je zelf met actieve en gezonde mensen

 

De invloed van anderen op ons eigen gedrag is gigantisch. Wanneer je nauwste contacten sport hoog in het vaandel dragen is de kans dat je zelf ook actief bezig bent met sport erg groot. Werk je in een bedrijf dat hun werknemers stimuleert om te bewegen? Of eerder eentje dat iedere middag pita laat leveren? Het heeft allemaal een invloed jou als persoon. Zoek buddy's die samen met jou op zoek gaan naar gezonde recepten, of waarmee je wekelijks afspreekt om te gaan wandelen. 

 

 

7) Creëer stop-momenten 

 

Een fysieke stop kan veel betekenen. De designer van de huidige 'infinityscroll' op instagram zei zelf dat hij de doodstraf verdient voor deze uitvinding. Mensen blijven maar scrollen en scrollen omdat er geen moment meer is waarop ze kunnen reflecteren over hun gedrag. Dit is exact waarom er nu een "Je bent helemaal mee" streepje is. Dit werkt ook zo met eten. Wanneer je geen (fysiek) stopmoment tegenkomt, doe je meestal gewoon voort. Zo zal je waarschijnlijk pas stoppen met chips eten wanneer de zak leeg is. Doe ze in een klein potje, en de kans dat je verzadigd bent wanneer het potje leeg is, is groot. Dit telt ook voor onze gewone maaltijden. schep een beetje op je bord, eet het leeg, wacht even, ga na of je nog steeds honger hebt, en schep vervolgens nog wat op. 

 

 

8) Koop een fiets, geen elektrische step

 

De klassieker der klassiekers. Doe elke verplaatsing binnen de 5km op een actieve manier. De technologie maakt ons steeds luier op dit vlak. Blijf bij een fiets of de benenwagen. Laat elektrische of gemotoriseerde vervoersmiddelen aan de kant. 

 

9) Eet altijd aan een tafel en zonder scherm

 

Eten met afleiding zorgt bijna altijd voor overeten. Je negeert alle signalen die wijzen op verzadiging wanneer je eet tijdens het kijken van een film. Kies een vaste plaats om te eten, en eet enkel daar. Zo associeer je eten met de behoefte aan voedsel, en niet met activiteiten. 

 

10) Kies hobby's waarbij je staat of beweegt

 

Plan een aantal leuke hobby's in je weekschema. Het helpt je stress te kanaliseren en doorbreekt je zittend weekpatroon. Enkele voorbeelden zijn: drummen, dans, wandelen, sport, toneel spelen,... 



 

Reactie schrijven

Commentaren: 0