· 

Vitamine A en D

Ken je iemand die dit leuk zou vinden? (Of iemand die dringend een hint nodig heeft) Deel gerust! 

Vitaminen helpen ons met heel wat zaken. Ze hebben een werking in ons immuunsysteem, repareren ons DNA, beschermen ons hart, helpen ons ont-stressen, zorgen voor ontgifting en hebben een anti-oxiderende werking. Ze zijn met andere woorden belangrijk genoeg om eens dieper op in te gaan. Vandaag vertellen we wat meer over vitamine A en D.

 

In een vorige blog behandelden we de vraag: "is het nuttig om supplementen te nemen

en waarom?" Hier gaan we graag de komende weken wat dieper op in, en zal er over de voornaamste

vitaminen/mineralen gesproken worden. We bekijken welke functies ze hebben, waarin ze te vinden zijn

en wanneer je hiervoor kan suppleren.

 

 

 

Vitamine A 

 

Enkele functies:

  • bevorderen celgroei (huid, slijmvliezen, bloedvaten, wondgenezing)
  • immuniteit
  • Aanmaak rode bloedcellen
  • Anti-infectie vitamine
  • Genexpressie
  • Nodig voor aanmaak botten en tanden
  • Omzetting licht in zenuwprikkel van de ogen
  • ontwikkeling foetus, transport ijzer,…

Bronnen vitamine A:

 

  • Lever, rode peper, paardenbloem, boerenkool, vis(makreel), eieren
  • Gele, en oranje groente- en fruitsoorten zoals: pompoen, wortel, zoete aardappel,
  • Oranje en rode groente- en fruitsoorten zoals: rode paprika, sinaasappels en meloen tomaat- en tomaatbereidingen, watermeloen, papaja, guave, ketchup, roze pompelmoes
  • Donkergroene bladgroenten, broccoli, spinazie, spruiten, avocado
  • Algen, krilolie, zalm, krab, kreeft en garnalen

 

Wanneer suppleren?

 

Vitamine A mag je enkel suppleren bij een duidelijk aangetoond tekort! Raadpleeg steeds je dokter vooraleer je zelf

met supplementen start. Het kan echter wel aangeraden zijn in geval van: groeiachterstand bij kinderen, beschadigd slijmvlies, verlaagde immuniteit,... . Verder kan het ingezet worden bij luchtweg- en darminfecties, verbetert het leerprocessen en geheugen, en vertraagt het verstandelijke achteruitgang (geassocieerd met verouderingsprocessen). In combinatie met gejodeerd zout kan het een betere schildklierfunctie geven. Daarnaast heeft vitamine A een belangrijke rol bij bloedarmoede en vaak voorkomende blaas-, nier-, en nierbekkenontstekingen.

 

 

Vitamine D

 

Het belang van vitamine D kan niet genoeg benadrukt worden. Een gebrek ervan kan gelinkt

worden aan heel wat ziektebeelden. Normaal gezien kan het lichaam voldoende vitamine D aanmaken onder invloed van zonlicht (uv-B stralen). Toch er zijn enkele factoren die deze aanmaak vaak verhinderen:

  • Het hebben van een donkere huid
  • Ouderdom, ouder en dunner wordende huid
  • De wintermaanden aangezien we dan minder buiten in het zonlicht komen
  • Mensen die in gebieden wonen verder verwijderd van de evenaar
  • Wolken, mist en luchtvervuiling
  • Glas: ramen weerkaatsen het uv-B licht
  • Het gebruik van zonneblokkers

 

Enke functies:

 

Vitamine D wordt beschouwd als een steroïdehormoon dat de activiteit van heel wat genen in

ons lichaam beïnvloedt. Verder speelt hij ook een rol in ons calciummetabolisme, wat

essentieel is voor de werking van ons zenuwstelsel, cellulaire functies, botgroei en

botdichtheid.

 

Andere belangrijke functies zijn:

 

  • Remming van profileratie (vermenigvuldiging) van kankercellen
  • Reguleren van de immuniteit
  • Remt inflammatie
  • Voorkomt allergie en auto-immuniteit
  • Anitvirale en antibacteriële werking
  • Stimuleert de afscheiding van insuline (alleen wanneer nodig)
  • Kan een te hoge bloeddruk meehelpen voorkomen
  • Verhoogt aanmaak van natuurlijke antimicrobiële stoffen
  • …..

 

Bronnen vitamine D

 

In onze voeding komt vitamine D weinig voor, enkel in vette vis(olie), eieren(dooiers) van

scharrelkippen en in enkele soorten paddenstoelen. Wel wordt veel van onze voeding

verrijkt met vitamine D zoals: melk, sojamelk, ontbijtgranen en sinaasappelsap. Deze worden

niet tot natuurlijke voedingsbronnen gerekend.

Aangezien Vitamine D, net zoals vitamine A vetoplosbaar is, wordt het beter opgenomen met

een vetrijke maaltijd of wanneer het is verwerkt in een supplement op basis van olie. 

 

Wanneer suppleren?

 

  • Aangetoond tekort in het bloed
  • Preventief in de wintermaanden (onder de vorm van multivitamine kuur)
  • Bij bepaalde aandoeningen: osteoporose, botverlies, zwakke botten, bepaalde kankers, auto-immuunziekten, reumatoïde artritis, multiple sclerose,.. 


 

Reactie schrijven

Commentaren: 0