· 

Foamrollen

Ken je iemand die dit leuk zou vinden? (Of iemand die dringend een hint nodig heeft) Deel gerust! 

Heb jij wel eens last van spierspanning? Of van krampen tijdens of na het sporten? Wil jij het maximale uit je krachttraining halen? Heb je soms nood aan een stevige massage? Dan is foamrollen misschien wel het hulpmiddel voor jou!

 

Wat zijn triggerpoints?

 

Een triggerpoint is een ‘knoopje’ deze kan je soms voelen in een stramme spier. Terwijl je beweegt zijn je spieren de hele tijd aan het opspannen en ontspannen. Soms ontspant je spier niet volledig en blijft er een deeltje verkrampt. Dit vormt een knobbeltje. Door het knobbeltje vermindert de zuurstoftoevoer naar je spiervezel wat voor pijnlijke, stramme spieren zorgt. 

 

Wat is een foamrol? 

 

Je kan een foamrol gebruiken om die triggerpoints los te maken. Door de druk die de rol op je spier uitoefent, krijgen je spieren de reflex om te ontspannen. Ook dat knobbeltje zal geleidelijk aan zachter worden. 

Een foamrol bestaat in verschillende hardheden en ook in de vorm van een balletje. 

 

Hoe moet ik foamrollen?

 

Velen rollen maar een beetje heen en weer over het rolletje. Maar als je echt een diep effect wilt, doe je het best als volgt:

  • Neem plaats met de te rollen spier op de foamrol. 
  • Let erop dat je een natuurlijke houding aanneemt. Hou je rug recht, je hoofd in het verlengde van je romp en je schouders ontspannen.
  • Zorg dat de spier die je gaat rollen ontspannen is.
  • Rol nu traag over de foamrol en voer druk uit. 
  • Voel je een puntje dat pijnlijker is? Hou hier dan 30 seconden aan.
  • Rol traag verder naar een volgend puntje.
  • Na het rollen kan je ook nog even stretchen om je spieren weer op lengte te brengen. 

Waarom moet ik foamrollen? 

 

In eerste instantie is foamrollen een goede manier om zelf de spanning uit je spieren te halen. Het verlicht kwaaltjes en verbetert je lenigheid. 

 

Het knoopje in je spiervezel zorgt er ook voor dat de rest van die spiervezel zich in uitgerekte toestand bevindt. Hierdoor zal de volledige spiervezel minder kracht kunnen produceren. Dit is natuurlijk nadelig tijdens een training. Rollen voor je training zorgt ervoor dat je de volledige spier kan trainen, met krachtwinst tot gevolg. 

Na de training rollen kan dan weer zorgen om de net opgestapelde spanning weer weg te werken. 

 

Wanneer rol je dan het beste?

 

Heb je vaak last van krampen tijdens het sporten? Dan rol je best vooraf.

Komt de spierspanning pas na het sporten kan je best rollen als cooling down, om je spieren te ontspannen.

Maar wat ik je nog het meest kan aanraden is om dagelijks te foamrollen.

 

Wissel af tussen verschillende spieren en je zal merken dat je minder last hebt van pijntjes of stramme spieren. 



 

Reactie schrijven

Commentaren: 0