Sport educatie

Speed agility and quickness
Sport educatie · 02. maart 2021
SAQ? Nooit van gehoord? We leggen hier heel fijn uit wat het precies is, waarom je het zou kunnen doen, hoe je dit het beste aanpakt en wat de voordelen zijn van deze trainingscomponent. Of je nu een professionele atleet bent, een recreatieve sporter , of gewoon op een speelse, en leuke manier met je kinderen wil bezig zijn.
Foamrollen
Sport educatie · 24. februari 2021
Heb jij wel eens last van spierspanning? Of van krampen tijdens of na het sporten? Wil jij het maximale uit je krachttraining halen? Heb je soms nood aan een stevige massage? Dan is foamrollen misschien wel het hulpmiddel voor jou!

Trainen voor triathlon
Sport educatie · 18. februari 2021
Welke focus kies je als (startend) triathleet? Welke discipline moet je het ‘meeste’ trainen? Kom te weten hoe je traint voor triathlon.
Termen en begrippen duurtraining
Sport educatie · 09. februari 2021
Als je gebeten bent door sport, dan wil je er ook veel over weten. Welke waarden en zones zijn goed voor jou om in te trainen, welke moeilijke woorden moet je kunnen verklaren en hoe bepaal je of wel degelijk ‘hard’ of ‘goed’ of ‘flink’ gesport hebt? We leggen je enkele begrippen uit, zodat binnenkort iedereen onder de indruk is van jouw kennis, en hopelijk ook je prestaties

Trainen met kanker
Sport educatie · 03. februari 2021
We zeggen het zo vaak.. bewegen heeft een positieve invloed op jouw gezondheid. Dat geldt voor iedereen, ook wanneer je chronisch ziek bent. Sporten en trainen tijdens een kankerbehandeling is dus een goed idee. Al zijn er wel een aantal zaken waarom je moet letten.
Techniek als bepalende factor voor sportprestaties
Sport educatie · 29. januari 2021
Welke sport je ook beoefent, techniciteit speelt altijd een rol. Bij balsporten gaat het vaak over trap- of werptechnieken, bij slagsporten gaat het over de precisie waarmee je de bal kan raken en plaatsen, bij gymnastiek is elke uitvoering gebaseerd op een goede technische controle, bij krachttraining werkt een correcte techniek blessure preventief en bij duursporters kan een goede techniek energiebesparend werken.

Conditioning voor sporters
Sport educatie · 25. januari 2021
Het zit er hard ingebakken, maar tenzij je een uithoudingsatleet bent, heeft aan een zelfde tempo lopen/fietsen voor een langere tijd weinig zin. Het kan zelfs je prestaties negatief beïnvloeden. Gert-Jan legt uit waarom dit zo is, en hoe je beter wel zou trainen.
Herstellen na duurtrainingen
Sport educatie · 25. januari 2021
Elke (duuratleet) weet dat herstel minstens zo belangrijk is als het trainen zelf. En toch… is ‘een dag niet getraind’, vaak ‘een dag niet geleefd’. Maar hoe zit dat precies met je ‘hersteltijd’ na een training?

Terug sporten na een bevalling
Sport educatie · 21. januari 2021
Na de bevalling zo snel mogelijk die zwangerschapkilo’s kwijtraken, dat is het doel van elke kersverse mama. Maar vanaf wanneer mag je weer sporten na de zwangerschap? Dat hangt af van enkele factoren...
Schouderblessures en hoe ze te voorkomen
Sport educatie · 19. januari 2021
Maar liefst 21% van de bevolking lijdt aan schouderpijnen. Daarvan heeft 40% er minstens 1 jaar of langer last van. Schouder Impingement is de vaakst voorkomende diagnose, daarnaast zijn ook acute ontwrichtingen van de schouder een grote oorzaak van schouderpijnen. Een niet te onderschatten problematiek dus, die ik spijtig genoeg zelf ook heb moeten ondergaan. Gelukkig valt er ook wat aan te doen..

Meer weergeven