· 

Het effect van trainen op je hersenen

Ken je iemand die dit leuk zou vinden? (Of iemand die dringend een hint nodig heeft) Deel gerust! 

De uitspraak "Een gezonde geest in een gezond lichaam" komt niet zomaar uit de lucht gevallen. De meeste mensen starten met trainen om er beter uit te zien of hun sportprestaties te verbeteren. Wat ze vaak over het hoofd zijn, is dat ook hersenfunctie sterk verbeterd door training. Onze hersenen hebben even veel baat bij training als ons lichaam. Wij bekijken enkele van de belangrijkste voordelen van training voor je brein.

 

Het verbetert je Leeractiviteit 

 

Sporten zorgt voor de aanmaak van nieuwe zenuwen en synapsen die ons helpen met dingen herinneren, ons ruimtelijk geheugen verbeteren, en leerprocessen optimaliseren. Dit komt door een verhoogde toevoer van het eiwit BDNF (brain-derived neurotrophic factor). Gekend als het "brain health" eiwit. 

 

Training vermindert de kans op depressie

 

Tijdens trainingsactiviteit komen er een hele boel endorfines vrij. Die geven ons sowieso al ene goed gevoel. Daarnaast bewijzen studies dat de chemie in onze hersenpan kan veranderen. Stress verminderd, terwijl de synthese van neurotransmitters als serotonine en dopamine toeneemt. Er worden ook nieuwe neuronen aangemaakt die de functie van good-mood chemicaliën in onze hersenen verbeteren. 

 

Het verkleint de kans op aftakelende cognitie en dementie

 

Het verlagen van ontstekingen en insuline resistentie in de hersenen, zorgt er voor dat we minder snel "ouder" worden. De cognitieve achteruitgang wordt vertraagd en zelf de kans op dementie neemt drastisch af. Dit komt doordat training ons helpt glucose te binden aan insuline. Hierdoor is er minder afzetting van plaque. Opeenstapeling hiervan schaadt je cognitie in de loop der jaren. 

 

Sporten geeft je humeur een boost

 

De term "runners high" is ondertussen algemeen bekend. Intensieve training geeft ons het gevoel dat we alles aankunnen. Dit komt doordat er een verhoogde toevoer is van POMC neurotransmitters. Een stevige training heeft dus een feel-good effect op ons brein. 

 

Het laat stress dalen

 

Stress is een regelrechte killer voor je hersenen en lichaam. Het kan je slaap verstoren, verpest je mentale welzijn en heeft nadelige lichamelijke effecten. Sport is in meeste gevallen de ideale oplossing om je stressniveau te laten dalen. Training reset de verbinding tussen onze hersenen en de bijnieren (waar het stress-hormoon cortisol wordt aangemaakt). De extra toevoer van béta-endorfines laat het cotisol level in ons bloed dalen wat anti-depressief werkt. Kies bij voorkeur voor krachttraining, aangezien langdurige cardio de aanmaak van cortisol stimuleert. 

 

 Training geeft je meer zelfvertrouwen

 

Krachttraining in het bijzonder, helpt je met het opbouwen van meer zelfvertrouwen. Dit komt doordat progressie duidelijk zichtbaar wordt. Door op techniek en vorm te letten, wordt je aandacht op het hier en nu gevestigd, en zijn je gedachten weg van "negativisme". 

 

Het verminderd gevoelens van "pijn"

 

Ook hier komen de voordelen van krachttraining weer boven drijven. Recent had ik een klant die me vertelde dat ze door de trainingen een hele nieuwe perceptie gekregen had van "pijn". Ze kon als het ware nu pas inschatten wat echt pijn was, en wat niet. Pijn is een subjectieve ervaring, en training kan je perceptie hierop veranderen. Daarnaast zorgt krachttraining voor minder ontstekingen en verbeterd het algemene fysieke functie. Chronische rugpijnen, artrose en fibromyalgie zijn maar enkele voorbeelden van aandoeningen waarbij krachttraining een efficiënte behandeling is. 

 

Verder helpt training je geheugen te verbeteren, verlaagt het de kans op aandoeningen zoals Alzheimer, ALS en Parkinson drastisch en wordt je er mentaal efficiënter van. Genoeg redenen dus om nu te starten met training!

 

Wij begeleiden je met plezier naar een sterker brein!



Bronnen: 

 

Short burst of exercise improve brain function

2018David Moreau10.25250/thescbr.brk080TheScienceBreaker

 

Effects of Aerobic Exercise on Executive Control and Brain Function

2013Changhao JIANG, Tingting CHEN10.3724/sp.j.1042.2013.01844Advances in Psychological Science

 

Hypertension: Protective Effects of Physical Exercise on Cognition Function, Arterial Function and Brain Health

2019Marinei Lopes Pedralli, Eduardo Barbosa, Pedro Guimarães Cunha10.2991/artres.k.191203.003Artery Research

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0