· 

Eieren

Ken je iemand die dit leuk zou vinden? (Of iemand die dringend een hint nodig heeft) Deel gerust! 

Eieren, ze zijn er in alle soorten en maten en je kan ze op zoveel verschillende manieren

klaarmaken. Er wordt al enkele jaren gespeculeerd over het effect van eieren op de

gezondheid, meer bepaald op de cholesterol.

 

Eieren zijn nochtans een zeer gezond en voedzaam, maar er is inderdaad ook wel wat

cholesterol aanwezig, en dan vooral in de eidooier. Een hoge cholesterolwaarde in het bloed

wordt gelinkt aan hart-en vaatziekten. En vroeger werd dan ook gedacht dat eieren dit type

cholesterol rechtstreeks kon beïnvloeden en verhogen.

 

Latere onderzoeken vanaf 2017-2018 tonen echter aan dat wanneer er zelfs tot 12tal eieren

per week werden gegeten geen nadelige gevolgen bleek te hebben.

In 2020 werd er gekeken in een onderzoek naar de eiconsumptie van in totaal 177.555

deelnemers, waarvan 31.000 mensen met hartaandoeningen. De deelnemers kwamen uit 50

verschillende landen, verdeeld over 6 continenten. Ook uit dit onderzoek bleek dat het gebruik tot gemiddeld 7 eieren per week geen grotere kans geeft op hart- en vaatziekten.

 

Natuurlijk, onderzoeken moeten niet altijd blindelings geloofd worden. De conclusie blijft:

overdaad schaadt. Er is dus een algemene richtlijn van het te houden rond de 6 à 7 eieren per week.

 

Belangrijk om te onthouden is dat je hierbij rekening moet houden met de rest van je

eetpatroon. Iemand met een eetpatroon dat al veel vette, cholesterolrijke voeding bevat, en

hierbij nog eens 10 eieren per week eet, zal hiervan sneller beïnvloeding kunnen krijgen dan

iemand die een evenwichtig en gezond eetpatroon heeft.

 

 



Bronnen

1. Dehghan, M., Mente, A., Rangarajan, S., Mohan, V., Lear, S., Swaminathan, S., et al.

(2020). Association of egg intake with blood lipids, cardiovascular disease, and mortality in

177,000 people in 50 countries. The American Journal of Clinical Nutrition , 111 (4), 795-803.

2. Geiker, N., Larsen, M., Dyerberg, J., Stender, S., & Astrup, A. (2018). Egg consumption,

cardiovascular diseases and type 2 diabetes. European Journal of Clinical Nutrition , 72 (1),

44-56.

3. Richard, C., Cristall, L., Fleming, E., Lewis, M., Jacobs, R., & Field, C. (2017). Impact of Egg

Consumption on Cardiovascular Risk Factors in Individuals with Type 2 Diabetes and at Risk

for Developing Diabetes: A Systematic Review of Randomized Nutritional Intervention

Studies . The Canadian Journal of Diabetes , 41 (4), 453-463.

4. Sainsbury, A., Caterson, I. D., Nicholas, F. R., Denyer, G., Fong, M., Gerofi, J., et al. (2018).

Effect of a high-egg diet on cardiometabolic risk factors in people with type 2 diabetes: the

Diabetes and Egg (DIABEGG) Study – randomized weight-loss and follow-up phase. The

American Journal of Clinical Nutrition , 107 (6), 921-921.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0