· 

Schouderblessures en hoe ze te voorkomen

Ken je iemand die dit leuk zou vinden? (Of iemand die dringend een hint nodig heeft) Deel gerust! 

 

Maar liefst 21% van de bevolking lijdt aan schouderpijnen. Daarvan heeft 40% er minstens 1 jaar of langer last van. Schouder Impingement is de vaakst voorkomende diagnose, daarnaast zijn ook acute ontwrichtingen van de schouder een grote oorzaak van schouderpijnen. Een niet te onderschatten problematiek dus, die ik spijtig genoeg zelf ook heb moeten ondergaan. 

 

Grote boosdoener: een verstoord bewegingspatroon van de schouder. 

 

Wanneer onze schouder niet optimaal beweegt, kan dit leiden tot degeneratieve wijzigingen in de ligamenten die onze schouder stabiliseren, het kraakbeen in ons schoudergewricht en de pezen die er aanhechten. Ook onze rotator cuff, dit zijn 4 spieren die vertrekken vanop het schouderblad en aanhechten op de kop van onze bovenarm, raakt verzwakt na verloop van tijd als de bewegingsmechanismen in onze schouder verstoord zijn. 

 

Voornaamste risicofactoren zijn :

  • Repetitief bovenhands gebruik (denk aan handbal, volleybal, basket,.. ). 
  • Plotse toename van belasting boven schouderhoogte. 
  • Forward-head posture. Dit is een houdingsafwijking waarbij het hoofd in een voorwaartse positie staat. (Jep, smartphones zijn de grote schuldige hier). 
  • Rounded-shoulder posture. Dit is een houdingsafwijking waarbij de schouders in een voorwaarts gekantelde positie staan.
  • Dyskinesie van het schouderblad. (denk aan vleugeltjes) Hierbij beweegt je schouderblad niet correct. 
  • Onevenwicht in de spieren van het schouderblad en de schouder. 

Deze factoren zorgen ervoor dat onze schouder spieren overbelast raken. Wat leidt tot schouderpijn en een verkeerd gebruik. 

 

Vaak voorkomende blessures

 

Schoulderimpigement 

 

Bij deze blessure worden structuren die onder de Coraco-acromiale boog lopen geklemd. Het gaat om de pezen van de infraspinatus en supraspinatus, de lange bicepspees en de slijmbeurs van ons schoudergewricht. Het frequent samendrukken van deze structuren zorgt voor ontstekingen die op hun beurt leiden tot verzwakking van de rotator cuff, instabiliteit,... 

 

Instabiliteit van de schouder 

 

Instabiliteit wordt meestal veroorzaakt door een acuut letsel waarbij kraakbeen of ligamenten beschadigd raken. Dikwijls is er voorafgaand al sprake van een verstoord evenwicht in de betrokken spieren. Bovenhandse activiteiten worden moeilijk, en een operatie is moeilijk te vermijden. 

 

Voorkomen van schouderblessures

 

De kans op schouderblessures kan drastisch verkleind worden wanneer je de juiste trainingsstrategie toepast. Zelfs wanneer alle bovenstaande risicofactoren van toepassing zijn, kan je het evenwicht en de stabiliteit in het schoudergewricht herstellen. 

 

Dit doe je in volgende stappen: 

 

  1. Rekbaarheid van de overactieve spieren vergroten
    -> Self-myofacial release van de overactieve spieren. (Latissimus dorsi, pecoralis minor en major, …) 
  2.  Statisch stretchen van de overactieve spieren
  3. Activeren of geïsoleerd versterken van de onderactieve spieren.
    Dit zijn meestal onze rotator-cuff spieren (Subscapularis, Supraspinatus, infraspinatus en teres minor) 
  4. Complexere oefeningen waarbij je een optimaal bewegingsverloop van het schouderblad traint. Dit om de balans te herstellen tussen de betrokken spieren. (Bijvoorbeeld: combinatie van externe rotatie + retractie en depressie van het schouderblad)
  5. Integratie oefeningen waarbij een optimaal bewegingsverloop van het schouderblad geoefend wordt in een grotere, complexere beweging. (Bijvoorbeeld: squat to row)  

Wij helpen je graag verder met het herstellen van schouderfunctie en de preventie van schouderpijnen!