· 

Waarom trainen tijdens je zwangerschap een goed idee is.

Sporten tijdens de zwangerschap, het brengt nog steeds vele vragen met zich mee. Toch kunnen we het je aanraden aangezien het een pak positieve gevolgen heeft voor zowel jou als je baby. 

 

Wat mag ik doen tijdens mijn zwangerschap?

 

Gezonde zwangere vrouwen worden aanbevolen om 150 minuten per week te trainen. Het wordt aangeraden om zowel kracht- als uithoudingsoefeningen te combineren.

 

 

De mama merkt het positief effect al tijdens haar zwangerschap, maar ook tijdens en na de bevalling ondervindt ze voordelen.

Voordelen van beweging tijdens de zwangerschap:

 

 

 

 

Let zeker op de intensiteit van je training, het is niet de bedoeling om na je training volledig uitgeput te zijn.

Jezelf forceren en je grenzen opzoeken is niet meer aan te raden. Controleer jezelf door een korte zin uit te

spreken, indien je dit niet vloeiend kan ben je te intensief bezig. Neem even rust of verlaag je tempo.

En voor de baby?

Bewegen heeft natuurlijk ook voordelen op het kind, en dit zowel op korte als op lange termijn. Zo is er minder

kans op een te hoog of te laag geboortegewicht. Op lange termijn heeft het kind een lager risico op obesitas en

diabetes. Daarnaast stimuleert beweging de hersenontwikkeling van het kind, wat kan zorgen voor een betere

spraakontwikkeling.

Naast deze voordelen is het ook belangrijk te vermelden dat beweging geen invloed heeft op vroeggeboorte,

het hebben van een miskraam of doodgeboorte.

 

Geraadpleegde bronnen

Barakat, R., Franco, E., Perales, M., López, C., & Mottola, M. F. (2018). Exercise during pregnancy is associated

with a shorter duration of labor. A randomized clinical trial. European Journal of Obstetrics & Gynecology and

Reproductive Biology, 224, 33-40.

 

Clapp III, J. F. (1996). Morphometric and neurodevelopmental outcome at age five years of the offspring of

women who continued to exercise regularly throughout pregnancy. The Journal of pediatrics, 129(6), 856-863.

 

Hopkins, S. A., & Cutfield, W. S. (2011). Exercise in pregnancy: weighing up the long-term impact on the next

generation. Exercise and sport sciences reviews, 39(3), 120-127.

 

Mottola, M. F., Davenport, M. H., Ruchat, S. M., Davies, G. A., Poitras, V. J., Gray, C. E., ... & Barakat, R. (2018).

 

2019 Canadian guideline for physical activity throughout pregnancy. Br J Sports Med, 52(21), 1339-1346.